Høg · Aagaard · Svanekier

Historie og sangtekster

Thomas Høg

Musicalforfatter med over 25 års erfaring. Han var med til at skrive Atlantis, som har spillet på mange danske scener, og som også har været opført i Tyskland, Sverige, Polen, Østrig og Holland. Sammen med Sune Svanekier og komponisten Lasse Aagaard har Thomas Høg skabt en række nye danske musicals, heriblandt Von Scholten på Folketeatret (kåret af teaterforeningerne som Bedste Turnéforestilling) og hele fire musicals på Østre Gasværk Teater: Skammerens Datter 1 og Skammerens Datter 2 efter Lene Kaaberbøls romaner (Reumertnomineret for Bedste Musikteater/show), Jordens Søjler efter Ken Folletts bestseller og Vildheks, også efter Lene Kaaberbøls roman. Senest Den Evige Ild af Ken Follett, som spillede to sæsoner på Bellevue Teatret. Med komponisten Kim Sørensen har Thomas Høg skrevet forestillingerne Lyset over Skagen, Demokraten, Egtved Pigen, Fregatten Jylland og Den Blå Karrusel.
Historie & Musik

Lasse Aagaard

Autodidakt komponist og dramatiker. Sammen med Thomas Høg og Sune Svanekier har han skrevet adskillige anmelderroste musicals bl.a. Von Scholten til Folketeatret, Jordens Søjler samt Skammerens Datter, Skammerens Datter 2 og Vildheks til Østre Gasværk Teater og senest Den Evige Ild til Bellevue Teatret. Von Scholten fik i 2010 prisen som årets store turnéforestilling og Skammerens Datter modtog i 2013 en Reumertnominering som årets musikforestilling. Ved siden af arbejdet med at skrive musicals har Lasse i flere år været fast leverandør af tekster til landets sommerrevyer, og sammen med Sune Svanekier oversatte han hitmusicalen Atlantis til den engelsksprogede CD-udgivelse.
Historie og dialog

Sune Svanekier

Uddannet skuespiller fra Guildhall School of Music & Drama, London og har på tv medvirket i Sommerdahl, Klovn og Jul på Vesterbro. På teatret har han optrådt i adskillige sæsoner af Folk & Røvere i Kardemommeby på Bellevue Teatret og de første fem sæsoner af Korsbæk på Bakken. Sideløbende med skuespillerkarrieren har Sune haft succes som autodidakt dramatiker, debuterende som medforfatter med Atlantis på Bellevue Teatret og Østre Gasværk Teater. Sammen med Thomas Høg og komponisten Lasse Aagaard har Sune Svanekier skabt en række nye danske musicals, heriblandt Von Scholten på Folketeatret (kåret af teaterforeningerne som Bedste Turnéforestilling) og hele fire musicals på Østre Gasværk Teater: Skammerens Datter 1 og Skammerens Datter 2 efter Lene Kaaberbøls romaner (Reumertnomineret for Bedste Musikteater/show), Jordens Søjler efter Ken Folletts bestseller og Vildheks, også efter Lene Kaaberbøls roman. Senest Den Evige Ild af Ken Follett, som spillede 2 sæsoner på Bellevue Teatret. Forfatter og skuespiller i Revyen i Helsingør, som han var med til at starte. I sommeren 2020 kunne Sune Svanekier opleves som Polonius i Hamlet Live på Kronborg.

KREATIVT HOLD

Mads M. Nielsen

iscenesættelse

Uddannet skuespiller fra Aarhus Teater, hvor han efterfølgende var fastansat i tre år inden han blev en del af Det Kongelige Teaters ensemble. Efter en afstikker som radiovært på Strax i P3 gik turen til Odense Teater hvor han spillede mange markante roller og modtog en Reumert for bedste mandlige birolle i Den Gerrige. Her begyndte også instruktørkarrieren med blandt andet de anmelderroste forestillinger Sange Indefra og musicalklassikeren Skatteøen. På scenen har Mads M. Nielsen høstet anerkendelse for titelrollen i Udslet Hornsleth på Teater V, som gav ham en Reumert for bedste mandlige hovedrolle, og senest i Klokkeren Fra Notre Dame på Fredericia Teater hvor han blev Reumert-nomineret for sit portræt af ærkediakonen Frollo. På tv og film debuterede Mads M. Nielsen allerede som 11-årig i Drengen Der Forsvandt. Senere spillede han den ubehagelige Skade Poulsen i DR’s Krøniken og ikke mindst den unge konge i filmen De Vilde Svaner med scenografi af H.M. Dronning Margrethe II. De senere år har Mads M. Nielsen slået sit navn fast som en af landets mest markante musicalinstruktører, med blandet andet The Last 5 Years og Tell Me on a Sunday på Det Ny Teater, Elf the musical i Tivoli og to store musicalsucceser af forfattertrioen Høg-Aagaard-Svanekier: Vildheks på Østre Gasværk Teater og Bellevue Teatret samt Ken Follett’s Den Evige Ild på Bellevue Teatret.

Tim Høyer

lyddesigner

Uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København i 2011 er Tim Høyer en af Danmarks førende lyddesignere. Fra 2011 til 2020 var Tim Høyer fastansat på Fredericia Teater, hvor han lavede lyddesign på bl.a. Seebach the Musical. Tarzan og Klokkeren fra Notre Dame. Udover sit virke i den danske teaterbranche er Tim Høyer lydtekniker for en lang række af populære danske artister såsom Sanne Salomonsen og Mads Langer.

Christian Berg

vokalarrangør

Christian Berg er sanger, pianist og komponist. Han er uddannet fra DKDM i 2010, men har siden 1998 været fast inventar på de store danske musical-scener. Dels som sanger (med hovedroller i bl.a. Love Never Dies, Chess og Last 5 Years), men også som pianist og repetitør på et hav af opsætninger. I 2017 havde han sammen med Mikkel Petterson debut som teaterkomponist med forestillingen Bromance - the Musical på Det Ny Teater. I 2019 tog han prisen som årets revykomponist. Christian har senest skrevet vokalarrangementer til Mikkel Rønnows opsætninger af Atlantis og She Loves You.

Lasse Spangenberg

kjoledesign

Lasse Spangenberg er en dansk couture-designer, som er kendt for at skabe smukke kjoler til store begivenheder eller den røde løber for kendte danskere som b.la. Lisbeth Østergaard, Szhirley og Tina Lund. I 1994 som blot 16-årig kom han i lære hos den danske modeskaber Jørgen Bender, hvor han syede til det danske kongehus for Bender.
Herefter fortsatte han som syerske og kostumier på div. filmproduktioner og teaterforestillinger. I 2002 startede han sin egen butik som sælger kjoler til bryllupper, gallaer og andre store arrangementer.

Tim Mitchell

lysdesign

Med titler som A Streetcar Named Desire, Kinky Boots, West Side Story, Nabucco, Elektra og King Kong har Tim Mitchell designet lys på nogle af de største shows og operaer. I 2015 vandt han en Knight of Illumination Award for Taken At Midnight mens hans Henry IV part 1 and 2 blev nomineret til en Olivier Award. Tim var også nomineret til en Green Room Award for Singin’ in the Rain samt nomineret til den 53ende Fleur Du Cap Award for Bedste Lysdesign for King Kong og I 2020 for Kinky Boots begge på Fugard Theatre. Tim Mitchell er desuden Associate Artist hos The Royal Shakespeare Company samt Fellow på Royal Welsh College of Music and Drama.

Mikkel Rønnow

dirigent & producent

Som producent har Mikkel Rønnow i 30 år stået bag succesfulde musicalopsætninger i Danmark, senest Atlantis og She Loves You i Tivolis Koncertsal. Mikkel Rønnow har produceret 5 opsætninger af Chess, og den seneste fra 2018 blev den bedst anmeldte musical i Tivoli nogensinde. Sammen med Stig Rossen har Mikkel Rønnow produceret forestillingerne Chess, Copacabana og Les Misérables med internationalt besatte roller. Producerede skuespil og musikteater i fire år som chefproducent på Aarhus Teater heriblandt den Reumert-vindende teaterkoncert Leonard Cohen. Andre store musicals tæller bl.a. den Reumert-nominerede Grease og My Fair Lady. Som kreativ producent hos One And Only var Mikkel Rønnow med til at skabe succeserne Dirty Dancing, Tam Tam, Grease og Saturday Night Fever. Senest har Mikkel Rønnow co-produceret David Bowie’s musical Lazarus med Aarhus Teater og Det Kongelige Teater. Sideløbende med at være producent har Mikkel Rønnow en omfattende karriere som kapelmester, og har i denne egenskab dirigeret musicals som Sweeney Todd, La Cage Aux Folles, Cabaret og Chess på Aarhus Teater, Candide på Den Fynske Opera, Chess på Fredericia Teater, West Side Story i Musikhuset Aarhus og på DR P2 samt danmarksturnéer af Les Misérables, My Fair Lady, Copacabana, Grease, Made in Aarhus samt koncertturnéerne I Love Musicals 1 og 2. Har på eget pladeselskab udgivet og dirigeret musical-cd’er med Odense Symfoniorkester, City of Prague Philharmonic Orchestra samt engelske og danske studieorkestre.

Jesper Riis

orkestrering

Jesper Riis er trompetist, komponist, arrangør og dirigent. Han er uddannet i 1994 fra Det Rytmiske Musikkonservatorium i København og studerede herefter komposition og arrangement hos Bob Brookmeyer på Florida International University. Jesper Riis er en særdeles hyppigt benyttet arrangør med opgaver for bl.a. DR Big Bandet, Kringkastingsorkesteret i Norge, Danmarks Underholdningsorkester, stort set alle de danske symfoniorkestre, Aarhus Jazz Orchestra, Bohuslän Bigband i Sverrige, WDR Bigband i Tyskland samt Slesvigske, Prinsens og Den Kongelige Livgardes Musikkorps. I 2002 modtog Jesper Riis Django D'or prisen som Jazz Performer of the Year. Hans rigt varierede trompetspil kan endvidere høres på et hav af udgivelser og flere soundtracks - heriblandt den prisbelønnede danske film Bænken og En kort en lang. Jesper Riis har komponeret musik til The Orchestra, Tip Toe Big Band, Kristiansand Symfoniorkester, Cirkus Summarum, Prinsens Musikkorps og Bergen Brass Band. Jesper Riis har også et mangeårigt virke som dirigent for koncerter og cd-indspilninger med DR Big Bandet, The Orchestra, Aarhus Jazz Orchestra, Klüvers Bigband, Copenhagen Art Ensemble og mange flere. Senest har Jesper Riis orkestreret Atlantis sammen med Wolfgang Käfer.

Lucy Osborne

kostumedesigner / Kostumier

Den britiske scenograf og kostumedesigner Lucy Osborne har stor international erfaring fra teaterproduktioner i bl.a. Canada, USA, Skandinavien og Storbritannien.
De seneste år har Lucy bl.a. arbejdet på Cabaret på Gothenburg Opera, Fisherman’s Friends The Musical på turné i Storbritannien og Canada, The Osmonds på turné i Storbritannien, The Famous Five: A New Musical på Theatr Clwyd og Chichester Theatre Festival, samt den prisvindende The Assassination of Katie Hopkins på Theatr Clwyd.
Lucy var udvalgt til at repræsentere Storbritannien ved Prague Quadrennial of Theatre Deisgn i 2019 med hendes design til The Assassination of Katie Hopkins. Lucy har været med til at designe Roundabout, verdens første såkaldte ’flat pack’ teater, som vandt The Stage’s pris for ’Årets Teaterbygning’.

PRODUCENTER